Iets over de geschiedenis van de Reizigersvereniging ALMA.

Midden in de jaren negentig van de vorige eeuw leek de spoorlijn Almelo-Mariënberg opgeheven te worden. De N.S. had er geen belang meer bij. Gelukkig kwamen de reizigers in actie. In het toenmalige gebouw M.C.C. in Vroomshoop werd een protestvergadering gehouden. De zaal zat bomvol. Dit leidde tot de oprichting van onze vereniging op 15 mei 1997. De inzet van het bestuur en de leden is niet voor niets geweest. De treinverbinding bleef behouden! Na de N.S. kreeg Oostnet  en daarna Connexxion de concessie die de dienst weer liet uitvoeren door Syntus.

Enkele jaren geleden kwam de concessie in handen van Arriva, een dochteronderneming van de Deutsche Bahn AG. Arriva exploiteert de spoorlijn eerder onder de vlag van de Vechtdallijnen en nu onder Blauwnet. De spoorlijn is in 2016 door ProRail grondig gerenoveerd. Helaas verdween daarbij ook het station Geerdijk. Het aantal passagiers dat dagelijks van station Geerdijk gebruik maakte was te weinig. De trein rijdt nu door naar Hardenberg. Althans dat is de bedoeling. Door storingen lukt dat soms niet. We zullen blijven aandringen op het uitvoeren van een goede dienstverlening.

De Reizigersvereniging ALMA komt niet alleen op voor treinreizigers maar ook voor reizigers met de bus en de buurtbus.

Gaat u akkoord?